piatok 6. apríla 2012

Čo nesmie chýbať na veľkonočnom stole? [2010]

Veľkonočné sviatky sú po Vianociach najväčším sviatkom, ktorý si u nás pripomíname. Nám ženám sa Veľká noc spája najmä so šibačkou alebo s polievačkou, prípravou veľkonočných dobrôt a maľovaných vajíčok pre šibačov. Opýtali sme sa herečky Zuzany Tlučkovej na jej vzťah k týmto sviatkom a ako ich plánuje stráviť tento rok.

Zuzka: Priznávam, že Veľká noc nepatrí k mojim obľúbeným sviatkom. Keď som bola malá, tak som s nadšením farbila vajíčka, pomáhala mame pri prestieraní sviatočného stola, netrpezlivo očakávala polievačov a potom sa pretekala s kamarátkami, ktorá ich mala najviac. Neskôr mi polievanie a naháňanie so šibákom začalo prekážať, a keď boli polievači ešte aj dostatočne podgurážení alkoholom, najradšej by som Veľkú noc vymazala z kalendára.

Zuzka: Ale Veľká noc nie je len o polievaní a hodovaní, v kalendári teda zostala aj naďalej, a tak máme pár voľných dní, ktoré môžeme využiť pre seba. A skutočne posledné roky zbalíme kufre a ideme buď lyžovať, alebo na chalupu s kamarátmi. Takto sa vyvlečiem zo všetkých príprav, ktoré sviatky prinášajú. O tom, kam pôjdeme tento rok, sme ešte neuvažovali.

Zuzka: A hoci Veľkú noc nemám veľmi v obľube, musím priznať, že je jedno jedlo, ktorému z veľkonočných dobrôt neviem odolať. Je to vianočka s maslom, údeným mäsom a chrenom. Viem, je to zvláštna kombinácia, ale skúste to ochutnať. Synovia si už na túto moju kombináciu zvykli a prestali nad ňou ohŕňať nos. No a čo na našom sviatočnom stole nesmie chýbať? Sú to určite klobásky, údené mäsko, varené vajcia, chren, vianočka, zemiakový šalát a rezne, skrátka všetko samé „zdravé jedlá”. Ale aby som sa počas sviatkov veľmi neprevinila proti zdravému životnému štýlu, snažím sa napr. majonézu nahradiť jogurtom a z každej takejto dobroty si doprajem len kúsok.